Husker du at trække vejret?





Der er så mange ting vi skal nå. Altid. Hele tiden. Det nye sort er lidt at have travlt og have et skema der er helt fyldt op.

Jeg kan huske dengang jeg havde så travlt at jeg ikke kunne trække vejret, trænede 6 gange om ugen nogle gange flere gange om dagen, samtidig med jeg kørte 2 studier, læste til anatomi eksamen, arbejdede i weekenden, startede bloggen op og fokuserede på at være en god kæreste o.s.v. 

Needless to say – listen var lang.

Altsammen med et stort smil på læben og et positivt sind…

Bare tanken om de høje forventninger jeg havde til mig selv dengang gør mig forpustet.

Det eneste jeg fik ud af det var migræne anfald og en følelse af aldrig at være god nok.

Måske du kender det? Husker du at få nok ro og hvile? 

Det er nemlig en af de første forudsætninger for at du har energi til dit travle program. 

Her er mine tips til at finde mere ro, hvile, balance og overskud i en travl hverdag.

  • Gå tidligt i seng. Eller i hvertfald tidligere. Uden nok søvn fungerer kroppen langt fra optimalt. Du vil ofte opleve en øget appetit, være tung i kroppen og ikke tænke lige klart som hvis du havde fået nok søvn. Så tidligt ind og putte.
  • Sluk fjernsynet! Gennemsnitsdanskeren bruger 3 timer på at se fjernsyn og 1 time på at lave mad. Så ja. Sluk fjernsynet og få mere tid. 
  • Brug noget tid i naturen. Gå en lang tur ved vandet eller i skoven. Frisk luft og natur kan helt klart hjælpe til en følelse af mere ro og grounding.
  • Start og slut dagen med at trække vejret. Læg dig på ryggen og træk vejret ned i maven. Ind igennem næsen og ud igennem munden. Bare læg mærke til din vejrtrækning i nogle minutter.
  • Tag en friweekend. Weekenden bliver ofte brugt på alt det vi ikke når i løbet af ugen. Tag en weekend hvor du ikke har planer. Mærk efter og gør lige hvad du har brug. Måske er det at se netflix og ligge på langs en hel weekend, gå en tur, træne eller tage ud og danse. Uanset hvad så giver det en frihed ikke at have planlagt hele sit liv.
  • Nogle gange kan en powernap på 15 min. gøre underværker.
  • Hvis du har svært ved at falde til ro om aftenen så prøv at tage er varmt bad. En varm kop te. Giv dig selv tid til at gå i seng.
  • Sluk for fjernsyn, mobil og iPads om aftenen. Gerne klokken 21. Gå i seng klokken 22. Mange oplever en væsentlig forskel i søvnkvalitet.
  • Lad vasketøjet ligge. Tro mig det løber ingen steder. Husk der er en ny dag imorgen. Du når det nok!
  • Hver aften inden jeg skal sove fortæller jeg Umahro 5 ting jeg er taknemlig for den dag. Taknemlighedslister gør jeg falder i søvn med et smil på læben.

Husk det ikke altid handler om at det skal være avanceret. Nogle gange handler det virkelig bare om back to basic. Man skal virkelig ikke undervurdere psykisk og fysisk ro og hvilken betydning det har for sundhed, overskud, livsglæde og mmm i cellerne. 

Sometimes less is more.

God mandag!

Advertisements

5 thoughts on “Husker du at trække vejret?

  1. Pingback: Tag nej-hatten på! | Anna Warrington

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s