Bæredygtigt vægttab

Edit

Hvad mener jeg med bæredygtigt vægttab?

Jeg mener at et vægttab kan ske på mange måder. Du kan springe på en lynkur og tabe dig hurtigt. Det aner jeg ikke en pind om.

Til gengæld ved jeg en masse om det langvarige vægttab. Det hvor du ikke tager på igen. Det vægttab hvor du nærer kroppen og bygger den op undervejs. Det hvor du bliver din ekspert og tager ansvar for dit liv!

Her får i min top 10 i forhold til hvad jeg mener er vigtigt når det kommer til et bæredygtigt vægttab:

  1. Start med at tage et realistisk kig på hvor du er nu. Har du altid været sådan? Hvorfor tog du på? Er det mangel på viden, trøstespisning eller noget helt tredje? For at finde en løsning er det vigtigt at grundlaget.
  2. For at du kan du blive din egen ekspert så kræver det at du tør mærke efter hvad der virker for dig. Der findes mange kostråd og retninger. Istedet for at følge én bestemt retning blindt, så mærk efter undervejs hvad der virker for dig.
  3. Bevæg dig hver dag! Jeg træner selv en del med kettlebells fordi det er super effektivt. Jeg bruger 15-20 min. 4 nogle gange 5 gange om ugen. Styrketræning er vejen frem, også når det kommer til vægttab. Men du skal finde en måde at bevæge dig på som er holdbart, sjovt og som gør dig stærkere. Hvis du er i tvivl om hvordan, så opsøg en dygtig personlig træner der kan hjælpe dig. Gå en masse ture, tag cyklen, tag ud og svøm. Bevægelse er mange ting. Du behøver ikke stå på et løbebånd. Kom ud og brug din fantasi.
  4. Spis masser af grøntsager hver dag. Så meget som muligt! Du kommer ikke udenom det. En masse grønt, bær og frugter (også gerne i den rækkefølge).
  5. Sørg også for at få protein fra bl.a. bønner, linser, kvalitets kød, fisk og kylling 
  6. Kulhydrater er meget omdiskuteret for tiden. Jeg har ikke nødvendigvis svaret. Jeg ved dog at de fleste trives bedst når de får kulhydrater efter deres træning (se evt. et af mine postworkout meals og hvorfor jeg spiser som jeg gør). Generelt oplever jeg at jo mere overvægt jo dårligere er man til at bruge de kulhydrater man spiser. Men igen. Mærk efter! Nogle har det fint med bare at spise kulhydrater efter træning, andre skal spise det til hvert måltid. Gode kulhydrat kilder kan være rodfrugter, søde kartofler, havregryn (kan fåes glutenfrit hvis det er et problem), brune ris eller f.eks. quinoa.
  7. I bund og grund handler det om back to basics. Mad uden alle mulige sindssyge ting i du ikke ved hvad er. Økologi er til enhver tid at foretrække. Brug tid på at lave mad fra bunden. Vælg at prioriter det! En gennnemsnits dansker bruger 3 timer foran fjerneren og kun 1 time på madlavning. Så søg inspiration hvis du er tom for ideer og ellers bare prøv dig frem. Find din stil i et køkken. Du bestemmer!
  8. Søvn. Søvn. Søvn. Jeg kan ikke understrege nok hvor vigtigt det er. Folk spiser ofte op til 50% mere hvis de ikke får deres søvn. Så sluk for skærmen før du skal sove. Luft ud. Tag dig tid til at gå i seng. Jeg føler mig mest udhvilet når jeg som min. har fået 8-9 timer. Mærk efter hvad der virker for dig. Generelt er det vigtigt at få hvile. En af de ting der beroliger mig mest er at opholde mig i naturen. Gå ture i skoven eller ved vandet er fantastisk afslappende. En stresset krop arbejder ikke med dig men mod dig. Søvn og ro er en vigtig del.
  9. Vær forberedt på at det også er en psykisk proces. Et vægttab kan vække mange følelser. Tro på at du fortjener det allerbedste og vid at du godt kan ( læs evt. med her).
  10. Klap dig selv på skulderen fordi du er igang! Husk det er de små sejre. Det er en proces og en rejse, som aldrig slutter. Man bliver ved med at lære nye ting og blive stærkere og sejere. Nyd det og giv dig selv en kæmpe high-five fordi du er bomben!

Keep it simple! Det er slet ikke så indviklet. Sund mad og bevægelse hver dag er vejen frem. Det behøver ikke være en kamp. Det kan også være en positiv oplevelse. Du får lov til at lege detektiv og finde ud af hvad der virker for dig. 

Du bliver din ekspert! 

Håber du kan bruge det til noget. Træk vejret og nyd det undervejs.

Advertisements

2 thoughts on “Bæredygtigt vægttab

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s