#fitwithoutabs

 Wuhu!

Så er billederne ude. Både i MetroXpress og på insidefitness (med mange flere billeder og en skide god artikel).

Manner jeg havde mange tanker i forbindelse med det her photoshoot.

Det skal siges at det på ingen måde er shaming af nogen, overhovedet. Heller ikke dem med sixpack.

Det handler nemlig om nuancering. Nogle mennesker har sixpack året rundt, og så er der en masse der ikke har. 

Dem ser vi bare ikke så tit… 

Men nu er vi der altså. 11 seje, stærke kvinder der går op i træning og sund kost. Nogle er tidligere bikini fitness atleter, en er styrkeløfter, en er vægtløfter, nogle er personlige trænere, andre bloggere som er almindelige mennesker der elsker at leve sundt.

Hvorfor er det her vigtigt?

For mig er det vigtigt fordi vi har en del kvinder (og desværre også unge piger) der efterhånden tror at man skal have sixpack for at være sund. 

Man kan godt være sund og have sixpack, men kan også være usund og have sixpack. Man kan godt være sund og ikke have sixpack, ligesom man kan være usund og ikke have sixpack.

Det er ikke sixpack’en eller mangel af den der definerer sundhed.

Jeg træner, spiser sundt, arbejder som personlig træner og har ikke nogen sixpack. 

Jeg var ved at dø sidste sommer fordi jeg var så syg, jeg var sengeliggende i et halvt år og har nu kæmpet mig tilbage til livet! 

Min manglende sixpack skal ikke definere min sundhed.

Efter jeg havde tabt mig 30 kilo troede jeg i en periode at jeg skulle have sixpack for at være god nok. 

Jeg trænede og trænede, og blev faktisk ikke glad – tværtimod. Jeg var trist, modløs og havde en masse migræneanfald.

Nu har jeg fundet min balance med sund mad der nærer min krop, træning der bygger mig op istedet for at bryde mig ned, og et liv der gør mig glad.

Balance betyder ikke jeg har givet op og ligger i sofaen og spise Chips hver dag. Det gør mig heller ikke glad

Balance betyder jeg passer på mig selv. 

Hurra for forskelligheder, stærker damer og seje Morten Svane der satte det hele igang!

Pssst… Snart holder jeg foredrag om kropsidealer, sundhed og livsglæde. Tjek det ud her og få en billet, så ses vi nemlig i næste uge! 

 

Advertisements

Slut fred med mad

 
Der er så mange der kæmper en daglig og ulidelig kamp mod mad og de ekstra kilo.

Hver eneste dag.

Mange er bange for mad, mange overspiser, mange har det bare anstrengt med mad. 

Jeg har selv prøvet at overspise, levet meget restriktivt og lever nu i en fin balance hvor der er plads til det hele og jeg nærer min krop. 

Da jeg overspiste handlede det om at trøste mig selv. Jeg havde oplevet en masse ting som gjorde ondt i sjælen. Det kan man ikke flygte fra. Men man kan spise så meget at man ikke kan mærke noget som helst. 

Det var for mig en måde at dulme på, ligesom hvis man drikker alkohol eller tager stoffer. 

Det var ikke sundt, og efter 1,5-2 år i den tilstand ville jeg noget andet. 

Jeg tabte mig. Alle klappede og syntes det var så flot. Men indeni gjorde det stadig ondt. Indeni levede jeg med den samme smerte.

Det var ikke længere nok at have tabt 30 kilo og det nye mål var drømmekroppen. Den urealistiske drømmekrop. 

Ligesom med overspisning var det en måde at håndtere en sorg og nogle ar på. 

Jeg fjernede fokus fra det der gjorde ondt, fordi jeg var bange for at gå i tusind stykker hvis jeg kiggede på det det egentlig handlede om. 

Jeg overtrænede en periode og levede meget restriktivt med min kost. Alt sammen for at få drømmekroppen.

Det var så hårdt. 

Indtil en dag jeg brød grædende sammen, og indså hvor hård jeg havde været ved mig selv igennem en lang periode.

Det skulle være slut. Jeg ville ikke mere. Jeg kunne ikke mere.

Til workshoppen med Morten i Århus vil jeg fortælle hvad jeg gjorde, hvilke strategier jeg brugte for at slutte fred med mad.

Jeg vil også sætte dig til at arbejde, reflektere og diskutere.

Der er nemlig noget du kan gøre idag, imorgen og hver eneste dag for at slutte fred, finde frem til kernen i dig, stå ved dig selv og dine behov. 

Jeg vil gerne inspirere dig til at blive din bedste ven og komme frem til det sted i dig hvor du ikke længere skal kæmpe.

Vægttab handler nemlig ikke om slankekure, restriktioner eller “alt-eller-intet”.

Det handler om balance. 

Hvordan du finder den, har Morten og jeg en masse forslag til.

Så tjek workshoppen her, køb en billet og glæd dig.

Det gør vi!

 

Styrke er….

   
… virkelig mange ting!

Idag laver jeg en liste over hvad styrke er for mig, og opfordrer jeg dig til at lave din egen styrke-liste.

  1. Når jeg træner og kan mærke mine muskler arbejde føler jeg mig stærk.
  2. Når jeg ligger i fosterstilling og tuder, og tillader det at være.
  3. Når jeg snatcher med en 16 kg. kettlebell med god teknik.
  4. Når jeg tør sige fra.
  5. Når jeg ser på min seje mor der har klaret 3 hjerne operationer, hvoraf den sidste var en vågen en, og hun nu er igang med stråler. Samtidig var hun med til at arrangere en demonstration mod racisme. Så ser jeg styrke i den reneste form.
  6. Når jeg klarer en hård træning efterfulgt af intervalløb.
  7. Når jeg mærker efter og spiser mad der nærer min krop.
  8. Når jeg får hvilet det jeg skal.
  9. Når tager mit helbred og sygdom seriøst.
  10. Når jeg får tillader mig selv at få øje på de alle de gange jeg er fucking stærk istedet for når jeg ikke er. 

Dagens reminder. Du vælger hvad du vil fokusere på.

Idag trænede jeg kropsvægt-øvelser, for det er der min krop var idag.

Jeg vælger at om jeg vil se det som en styrke at jeg trænede på trods af en syg krop, eller om jeg vil slå mig selv oven i hovedet.

Du skal vide at du kan vælge det samme. Det er helt op til dig. Det er faktisk et valg, og du behøver ikke slå dig selv oven i hovedet.

Simple, og hurra for det.