Overspisning og sukkerafhængighed

  
Er du afhængig af sukker eller overspiser du? Er det noget du bilder dig selv ind du er eller er det virkeligheden?

Overspisning eller sukkerafhængighed kan være en fysisk ting, men oftest hænger det sammen med det psykiske.

Jeg overspiste og skammede mig over de 30+ kilo jeg havde taget på. Men skam fører aldrig noget godt med se. 

Istedet er der nogle ting du kan kigge på…

  1. Har du spist nok? Mange, specielt kvinder, har lyttet til den ene, den anden kur og den tredje kur. De bliver så forvirret at de sammensætter deres egen “helvedes-kur”. Den består ofte af meget lidt mad og faste. Så når klokken bliver omkring 15-16 fylder de kroppen med kage og slik. Istedet kan du sørge for at spise en god morgenmad og frokost. Spis nok og til du er mæt. Prøv evt. med en lille måltid om eftermiddagen. Du må spise alt!
  2. Få styr på dine basis ting. Nok søvn, nok vand og nok mad. Måske du egentlig er tørstig eller har brug for en powernap. 
  3. Være undersøgende omkring hvornår og hvorfor du spiser en kage. Er det måske noget helt andet end det fysiske det handler om? Er det når du føler dig ensom, keder dig eller ikke fik sagt fra at du spiser en masse sukker? Når du kender dine mønstre er det nemmere at finde ud af hvad du kan gøre istedet for. 
  4. Lad vær med at dømme dig selv! Fordømmelse og skam fører som oftest til mere overspisning. Prøv med “skidt pyt”. It’s all good. Tilgivelse er vejen frem. Lav også en plan B for hvad du gør når du “fucker up” for det gør du. Før eller siden. Du er menneske! 
  5. Nyd det! Mange overspiser eller spiser meget sukker fordi de ikke må. Nu har man lovet sig selv at være god… Men drop restriktionerne og få mere nydelse ind i dit liv. Du må ALT!

Kys!

Advertisements

Sundhed er et redskab

  
I lørdags da jeg holdt foredrag til Nørrebros sundhedsdag var der en sød ung pige der spurgte mig… 

Nina, hvordan lærte du at acceptere dine former? Du er jo ikke overvægtig, men du har jo former.

Og ja det har jeg.

Uanset hvilken type krop man har er man helt ok.

Hvis du er:

  • Flæskede
  • Tynd 
  • Slank
  • Buttede 
  • Kraftig
  • Almindelig
  • Kurvede
  • Drengede
  • Har sixpack eller deller

Så er du helt fin! 

Det betyder ikke at man ikke kan arbejde sig hen imod et mål. 

Det jeg ved er at man arbejder bedst når det kommer fra et kærligt sted fremfor et sted fyldt med selvhad.

Jeg brugte så lang tid på at hade min krop. Jeg brugte så lang tid på åndssvage kure og overtræning for at få drømmekroppen.

Det eneste jeg fik ud af det var en masse migræneanfald. Min krop så ud dengang som den gør idag.

Det du skal vide er at du bomben!

Næste gang du står og hader din krop og dig selv så er der flere ting du kan gøre:

  1. Sige kærligt men bestemt shhh til selvhads-stemmen. Undgå dialog!
  2. Gør noget andet. Gå en tur. Ring til en veninde. Gør noget for andre. Besøg din bedstemor. 
  3. Sig til dig selv du er bomben! Find de ting du godt kan lide. Øv dig hver dag på at finde de ting frem du godt kan lide istedet for dem du ikke kan lide. Du er jo bomben!

Husk nu også lige at sundhed, træning og mad og alt det ræs er redskaber!

Mange har misforstået konceptet og har gjort sundhed til et mål i sig selv. Men hvad skal du bruge sundheden til alene? 

At have en sund krop er ikke nødvendigvis noget du kan se. At have en sund krop kan gøre at du kan gøre flere af de ting du synes der giver dig noget.

At have en sund krop gør at jeg:

  • Får overskud i en travl hverdag
  • Er mere nærværende 
  • Har mere mod på livet
  • Føler mig lettere 
  • Får styrket min psyke så jeg kan klare de udfordringer jeg møder på min vej
  • Får bygget en syg krop op så den kan klare mere
  • Kan være der for andre
  • Kan hjælpe andre

Det er nogle af de ting jeg husker mig selv på hvis jeg obsesser over en delle.

Så ser min krop sådan ud når jeg er sund. Den er Nina-fit. Den er Nina-parat. Den er hvad den er.

Det giver mig meget at hjælpe andre og en sund krop gør at jeg er i stand til det. 

En krop er en krop.

Hvordan har DU det? Hvad har DU gjort idag der hjulpet en anden? 

Yndlings!

 
For noget tid siden fik jeg en lækker pakke fra Naturskøn. En masse lækker chokolade (caramel er total yndlings) og to lækre produkter.

En håndcreme og vildt lækker læbe dimmer fra det økologiske mærke Jurlique.
Jeg har været SÅ glad for begge produkter! De kan varmt anbefales. 

Kys kys! 
P.S. Som i nok kan regne ud er indlægget sponsoreret, det betyder dog ikke jeg er mere glad for produkterne. 

Opvarmning – hvordan og hvorfor?

  
En god træning kan blive endnu bedre af en god opvarmning. Men hvorfor? Kan det ikke være ligemeget…

Ikke helt. Hvis du gerne vil sikre din krop er så klar som muligt er opvarmning en essentiel del af din træning. Der er virkelig mange som står på et løbebånd i 10 min. Gør det hvis du synes det spiller.

Hvis du synes det er røvsygt, så tjek lige den her video.

Det er Thomas der viser hvordan du også kan forberede din krop bedst muligt, så du kan løfte tungt eller løbe uden at få skader. Han viser hvordan du med forskellige øvelser ikke kun varmer dine led op, men forbedrer koordinationen og muskelaktiveringen. På den måde får en bedre bevægelseskvalitet.

Bedre bevægelseskvalitet = stærkere krop og mindre risiko for skader.

Mega win jo!

Derudover. Yo. Jeg starter på kursus hos Thomas og Lars på d.07.09. 

Du kan nå at komme med. 

Vi kommer til at få en større forståelse af kroppen og neversystemet og hvordan det virker, så vi resten af livet kan blive stærkere og stærkere uden skader. Jeg glæder mig sindssygt meget!

Tjek det lige ud venner.

Færre smerterBedre træningpå 8 uger

#single

  
Jeg er single. 

Ja det har jeg været i noget tid nu. Det er fedt!

Til tider. 

Pro’s:

  • Jeg kan falde i søvn med min makeup når jeg er træt og vågne og ligne lort og være iskold
  • Jeg kan prutte når jeg har lyst 
  • Jeg kan gå ud og bruge mine penge præcis som jeg har lyst (og leve af havregryn resten af måneden. It’s all good)
  • Jeg kan gøre præcis hvad der passer mig. Inklusiv skide med åben dør. Fordi. Jeg. Kan.
  • Jeg er fri som var der ingen dag imorgen og det er virkelig befriende 

Con’s:

  • Jeg kan ikke se uhyggelige film om aftenen for så tør jeg ikke gå ud og tisse eller tage noget vand (i en lille 1 vær. lejlighed – note to self: tag dig sammen)!
  • Spooning er bare sjovere når man er to
  • Den jeg deler ting med er min mor (hilsen Nina 27 år. Tak mor).
  • Lækker mad til mig. Og kun mig.
  • Når det roder kan jeg kun blame mig. Tak singleliv.

P.S. Jeg overvejer at få en hund.

Hilsen soon to be crazy doglady!

Kys kys 

#sundikrise – find dit tempo

  
Når man er i krise. Når livet ikke lige spiller som man gerne vil. Når man skal gøre noget andet end man plejer, så er der nogle forskellige muligheder.

Enten kan du:

  • Være ked af alt det du ikke når
  • Dømme dig selv
  • Se dig selv og situationen som et nederlag
  • Holde fast i dine gamle mål og tro du skal det samme som før
  • Have sindssygt høje forventninger til dig selv 

På den måde sikrer du næsten med garanti at du ikke får lavet noget, får det endnu værre med dig selv og får en følelse af at situationen bestemmer over dig og ikke omvendt.

Du kan også:

  • Revurdere dine mål og forventninger til hvad du skal kunne lige nu
  • Rose dig selv for det du får gjort
  • Se dig selv som en succes der klarer skærene på bedste vis
  • Stole på at lidt er bedre ingenting 
  • Bruge situationen til at blive mester i at tilpasse dig livet istedet for at få livet til at tilpasse sig dig (for det sker ikke)

Kan du se forskellen?

Når man ramler ind i krise har mange de samme forventninger, mål og ambitioner som før krisen skete.

Dét mine venner, dét får man ikke meget godt ud. Mange ender med nederlag på nederlag. 

Istedet for så vælg at lave en anden prioritering. Sæt nye mål der virker overskuelige og tilgængelige.

Efter jeg var blevet voldtaget ville jeg igang med en uddannelse. Mit selvværd var helt i bund. Jeg troede ikke på jeg var noget værd eller jeg kunne noget.

Jeg startede med at tage en sosu-hjælper uddannelse. Det passede til der hvor jeg var. Det styrkede troen på jeg kunne noget. Det var en succes.

Det gav mig troen på jeg kunne mere. Jeg tog derfor en HF og er nu igang med min bachelor som psykomotorisk terapeut.

Så selvom det ikke skete i det tempo mit hoved havde besluttet det skulle, så sker det rent faktisk.

Det sker kun fordi jeg tager tingene i mit tempo, og gør det til en oplevelse af succes istedet for nederlag.

Det samme gælder mål indenfor sundhed, vægttab, træning o.s.v. 

For tiden bruger jeg meget tid på at gå eller løbe i naturen. Det er sundhed for mig for tiden. Jeg træner stadig med vægte, men prioriterer at rense hovedet. Eller bade i havet. Ting der virker beroligende, fjerner tankemyldret og virker afstressende er mit mål for tiden.

Tag et realistisk kig på hvor du er og hvad du kan gøre derfra som er en succes.

Husk. Du gør der pisse godt!

Kumbaya – der er noget at gøre!

keep-calm-and-kumbaya-bitches

For fanden. Stress mig her og stress mig der.

Livet er en uforudsigelig og til tider ret skræmmende størrelse. For de fleste af os sker der en eller flere former for krise igennem et helt liv. Kærestesorg, arbejdsløshed, en følelse af at være utilstrækkelig, død… you name it. Nogle gange er det der bare. Helt uden grund.

I en presset hverdag med studie, arbejde, indkøb, den rigtige madpakke, den rigtige træning… shit. No fucking wonder hvis man til tider kan føles sig lidt presset!

Mit liv på det sidste har i hvert fald været en noget blandet landhandel… Jeg var skide syg og sengeliggende, min mor er skide syg, jeg gik fra min eks kæreste og var hjemløs i 2 mdr. og nu pisse fattig (og lykkelig) med ny lejlighed. Det sidste år har været lidt heftigt. Lad os bare sige det…

Men hvad fuck gør man så udover at ligge i sengen og tude?

For det er fint at gøre nogle gange, men er det muligt at gøre noget aktivt for at afhjælpe stress? Noget som ikke er hård træning eller ligge død i sengen som en fisk?

Det spurgte jeg Thomas fra hoernelloglacour.dk om. Thomas arbejder med smerte reducerende træning og hvordan fanden det nu lige er man træner i en skadet krop. For der er nemlig altid noget at gøre!

Tjek lige den her video. Thomas er bomben, og du skal vide at der er noget du kan gøre ved stress. Der er altid en mulighed for at træne, også når du er stresset. Det vigtigste er at du tilpasser din krop til der hvor du er!

Deusden kan jeg fortælle at jeg starter på deres 8 ugers kursus. Jeg glæder mig sindssygt meget til at blive klogere på kroppen, nervesystemet og hvordan man kan træne selv når kroppen ikke er allermest optimal.

Tjek det her:

Færre smerter - Bedre træningpå 8 uger