#sundikrise – find dit tempo

  
Når man er i krise. Når livet ikke lige spiller som man gerne vil. Når man skal gøre noget andet end man plejer, så er der nogle forskellige muligheder.

Enten kan du:

  • Være ked af alt det du ikke når
  • Dømme dig selv
  • Se dig selv og situationen som et nederlag
  • Holde fast i dine gamle mål og tro du skal det samme som før
  • Have sindssygt høje forventninger til dig selv 

På den måde sikrer du næsten med garanti at du ikke får lavet noget, får det endnu værre med dig selv og får en følelse af at situationen bestemmer over dig og ikke omvendt.

Du kan også:

  • Revurdere dine mål og forventninger til hvad du skal kunne lige nu
  • Rose dig selv for det du får gjort
  • Se dig selv som en succes der klarer skærene på bedste vis
  • Stole på at lidt er bedre ingenting 
  • Bruge situationen til at blive mester i at tilpasse dig livet istedet for at få livet til at tilpasse sig dig (for det sker ikke)

Kan du se forskellen?

Når man ramler ind i krise har mange de samme forventninger, mål og ambitioner som før krisen skete.

Dét mine venner, dét får man ikke meget godt ud. Mange ender med nederlag på nederlag. 

Istedet for så vælg at lave en anden prioritering. Sæt nye mål der virker overskuelige og tilgængelige.

Efter jeg var blevet voldtaget ville jeg igang med en uddannelse. Mit selvværd var helt i bund. Jeg troede ikke på jeg var noget værd eller jeg kunne noget.

Jeg startede med at tage en sosu-hjælper uddannelse. Det passede til der hvor jeg var. Det styrkede troen på jeg kunne noget. Det var en succes.

Det gav mig troen på jeg kunne mere. Jeg tog derfor en HF og er nu igang med min bachelor som psykomotorisk terapeut.

Så selvom det ikke skete i det tempo mit hoved havde besluttet det skulle, så sker det rent faktisk.

Det sker kun fordi jeg tager tingene i mit tempo, og gør det til en oplevelse af succes istedet for nederlag.

Det samme gælder mål indenfor sundhed, vægttab, træning o.s.v. 

For tiden bruger jeg meget tid på at gå eller løbe i naturen. Det er sundhed for mig for tiden. Jeg træner stadig med vægte, men prioriterer at rense hovedet. Eller bade i havet. Ting der virker beroligende, fjerner tankemyldret og virker afstressende er mit mål for tiden.

Tag et realistisk kig på hvor du er og hvad du kan gøre derfra som er en succes.

Husk. Du gør der pisse godt!

Advertisements

5 thoughts on “#sundikrise – find dit tempo

  1. Du er sgu en sej dame! Du har så evigt ret – selvfølgelig skal man da tage udgangspunkt i sig selv og ens nuværende tilstand, når man lægger fremtidsplaner. Det er rart lige at blive mindet om noget så simpelt, men mega vigtigt, som man jo har tendens til at glemme.. Tak for dit opråb! 🙂

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s