Du er god nok!


Jo mere jeg tror på mig selv jo flere valg der er gode for mig er jeg i stand til at træffe. Jo flere sunde valg jeg træffer, jo stærkere føler jeg mig og det styrker mig i forhold til at leve det liv jeg har det allerbedst med. 

Det handler ikke kun om grøntsager of træning. Det handler om meget mere. Det handler om alle handlemønstre i livet som måske kan frarøve dig det liv som du ønsker og drømmer om.

Jeg synes det er vildt spændende at arbejde med det der med at være sin egen værste fjende, for det er netop en af de ting der kan forhindre dig i at tro at du fortjener det allerbedste, og dermed også forhindrer at du træffer sundere og mere livsglade valg. 

“Jeg er ikke god nok”

“Det her kan jeg ikke finde ud af”

“Jeg er ikke klog nok, smuk nok, stærk nok, tynd nok – you name it, bare aldrig nok”

Alle de der små ting mange fortæller sig selv, som jo ikke passer! 

Fordi tanker er tanker og ikke nødvendigvis sandheden. 

Men hvordan gør man så når man er kommet ind i den der onde spiral? Jeg kalder den ofte for selvhadsboblen. Den bobbel 95 % af dem jeg har arbejdet med kender. Den der kan være svær at komme ud af. Men som man kan komme ud af! 

For mig er der flere ting der har hjulpet og jeg har prøvet at lave en guide som måske kan hjælpe dig hvis du sidder fast i selvhadsboblen.

  1.  For det første går jeg aldrig ind i følelsen af ikke at være tynd nok, klog nok, stærk nok, tilstrækkelig, ______ (indsæt selv noget negativt). Aldrig i situationen. I situationen ved jeg at det ikke nytter noget at kigge på problemerne fordi jeg ikke er særlig objektiv, men fanget i en øv-stemme. Derfor siger jeg “shh”, “hold kæft” eller  “jeg ser dig men har ikke tid lige nu”. Jeg anerkender den er der men jeg vælger hvornår jeg skal tage mig af det. Det er mig der bestemmer og ikke mine tanker.
  2.  Jeg venter til dagen efter, aftaler et tidspunkt med mig selv hvor der er ro og plads til at se på hvad der skete. Jeg vælger et tidspunkt hvor jeg er ude af følelsen, så jeg kan se på det lidt udefra. Ofte for mit vedkommende handler det ikke om ydre ting, det handler jo som oftest ikke om ikke at være tynd nok eller stærk nok, men en indre smerte. F.eks. relationer som egentlig ikke gavner mig, eller som er svære.  
  3. Jeg beskæftiger mig med mennesker og ting jeg ved der gavner mig. Jeg sætter mig selv mindre mål som er let tilgængelige og som sikrer mig en følelse af succes og at jeg godt kan. Det nytter ikke noget at sætte barren for højt og endnu engang fejle. Hellere sætte den lidt lavere og lykkedes. Det handler om at bygge dig selv op.
  4. Anerkend de ting du allerede gør. Anerkend og ros dig selv for de ting du gør som allerede er gode ting. Gode vaner, gode relationer eller nye ting du har fundet ud af du godt kan. 

Desuden handler det om generelt set at give sig selv lidt lang line.  

Jeg hepper på dig. Jeg synes du gør det så godt.

Advertisements

2 thoughts on “Du er god nok!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s