Bryllupsklar


Da jeg blev forlovet var der en del der skrev og spurgte om jeg skulle tabe mig op til brylluppet og hvordan jeg skulle blive klar, sådan rent kropsmæssigt.

Jeg føler mig nu klar. Helt og aldeles.

Det jeg har gjort er….

Præcis det samme som jeg plejer.

Jeg træner 3-5 gange om ugen. Nogle gange mindre når mine led driller. Jeg har spist varieret. Masser grøntsager, protein og pizza når jeg havde lyst. Drukket masser af vand, greenies og vin når jeg havde lyst.

For mig virker det ikke det der med kur tanken. Jeg ender altid med at overspise før eller siden og føle mig som et nederlag allerede før jeg er gået igang. 

Istedet har jeg haft fokus på at gøre ting der gjorde mig godt, generelt set. Haft de basale ting på plads og spist pizza eller drukket vin efter lyst og prøvet at have fokus på at nyde det istedet for at skamme mig. Det er trods alt bare en ret så uskyldig pizza.

Jeg har generelt lyst til sunde vaner. Ikke fordi jeg er kvinde og dermed automatisk skal tabe mig op til mit bryllup, men fordi det har jeg det bedst med og trives med.
Jeg er lidt træt af forventningen om at der er så mange situationer i livet man som kvinde skal tabe sig til. Jeg er sund og stærk. Hvorfor skal jeg absolut være lille? 

Jeg tror også at min kommende mand er stolt fordi jeg træner og passer på min selv, ikke på grund af en str. eller et vægttab. 

Det er nu engang sådan jeg ser ud når jeg sund. Super gennemsnitlig. 

Sååå… jeg har levet som jeg plejer. 

God dag min ven! 

En ny hylde


Jeg har simpelthen i en længere tid kæmpet ret meget, og jeg har ikke sådan rigtig været klar til at tale om det før jeg ligesom var helt klar med mig selv… siden sidste sommer har det været utrolig svært for mig at være en sundhedsfaglig person. Min sygemelding fra studiet, en diagnose på en lidelse som er kronisk. Den nye viden om mig om min krop betød også at alt andet i mit liv bliver nødt til at indrettes efter det. 

Jeg synes stadig at jeg som sundhedsfaglig har en masse at byde ind med, men det er en ny hylde. En anden hylde end da jeg startede min blog og min oprindelige plan er ikke den samme. 
Dengang handlede det om vægttab, sund mad og styrketræning. Jo længere tid der er gået har jeg fundet ud af at det ikke er det jeg nødvendigvis kan. Der er nogen der er meget dygtigere til styrketræning og programmering end mig… 
Kan man være handicappet, på krykker og samtidig være en sundhedsfaglig person der træner og træner andre? Helt ærligt havde jeg i lang tid mistet modet… for det er så langt fra min drøm. Det er også lidt tabu. At skifte fokus var forbundet med sorg. Men jeg fandt også ud af at der er så meget jeg stadig kan. 
Der er så mange derude som har brug for en stille start, som har brug for at skabe kontakt til sig og sin krop (som måske er blevet forsømt i lang tid), som har brug for at bruge bevægelse som terapi til at hele sår, som har brug for mere bevægeglæde. Det kan både være folk med funktionsnedsættelser, folk med stress eller andre der har fundet ud af at et roligere tempo klæder dem. 
Dét det glæder jeg mig så meget til at arbejde med. 
Styrke hele vejen rundt, ressource opbyggende træninger for krop og sind! Det er nemlig ikke svagt at tage livet i sit eget tempo, tværtimod. 
Fra i næste uge har jeg fået en kontor plads og jeg glæder mig! Jeg glæder mig til at komme igang med at hjælpe dig med at komme igang. 
Sorg kan (i mit tilfælde) blive transformeret til nye muligheder hvis man tør være med det. 
Rigtig god mandag min ven.

Et liv med smerter


Jeg har levet med daglige smerter i 10 år.

På grund mine hypermobile led falder min krop ofte sammen. Jeg går tit med mine krykker da de aflaster en del og hjælper mig på dårlige dage. Jeg synes det er super interessant med smerter. For hvordan lever man med det?

Der er selvfølgelig smertestillende som kan være så fine i situationer hvor det er virkelig slemt. 

Men hvad ellers? 

For mig virker bevægelse indtil jeg fysisk ikke kan mere. At bevæge mig dagligt hjælper utrolig meget på mit humør, hvilket hjælper mig til bedre at kunne overskue smerterne og hele situationen.

Når jeg ikke kan træne med vægte gør jeg noget andet. For mig er det blevet en mission at finde ud af hvordan jeg altid kan bevæge mig. Svømning. Pilates. Gåture. Vægte. Dans. Der er så mange måder at bevæge sig på og ofte kan man finde en måde der styrker fremfor nedbryder hvis man er lidt kreativ. 

Det handler for mig om at lege detektiv, være undersøgende og finde den måde jeg så kan bevæge mig. Det hjælper utrolig meget om at se muligheder fremfor begrænsninger (ja-hat ftw!). 

Det hjælper mig at meditere. At trække vejret. At arbejde psykisk med at acceptere min situation og øve mig i at rumme. Der er dage hvor det hele er lidt pøls og jeg er bange for hvordan jeg kan klare det hele… men det er nemmere når man ikke er bange for de følelser men accepterer at det så er det man oplever.

Det hjælper at minde mig selv om de ting jeg kan og gør. Ressourcestyrkende synes jeg beskriver min tilgang bedst. Det handler om generelt at finde frem til de styrker der er, og kaste en masse glimmer  støv på det. 

Så er der dage hvor det eneste der hjælper er en lang lur på mit varmetæppe og Niclas’ fantastiske rummelighed, kærlighed og kys.

Når man lever et liv med funktionsnedsættelser kan man nemt sammenligne sig med andre der har en rask krop og synes at man burde gøre mere. Glimmerstøvet frem igen, fokusér på det du gør og kan! Og så kast det glimmer som var der ingen dag imorgen.

Alt det her gælder ikke kun ved smerter og funktionsnedsættelser, men også generelt. Det handler om at du bygger dig selv op fremfor at bryde dig selv ned! 

Hvis du vil læse mere kan læse en spændende artikel om smerter, så læs videre her.

Woman – aldrig din skyld


I de her dage er det 10 år siden jeg blev voldtaget. Jeg troede jeg døde, jeg følte jeg døde. En del af mig døde. 

Jeg troede ikke jeg kunne blive den samme, og jeg havde ret. Jeg blev aldrig den samme. Men jeg blev en der overlevede noget der var ved at slå mig ihjel. Og idag er jeg ikke bare en der har overlevet, men en der lever. En der elsker. En der kæmper. En der har vundet. 

Jeg føler jeg har vundet, over ham. Ham der prøvede at ødelægge mig. I Woman kan du idag læse om da det skete og hvorfor jeg ikke anmeldte det. 

Retssystemet er ikke fair. 

Det er ganske enkelt ikke okay. Jeg vandt min personlige sejr, men det var uden hjælp fra retssystemet. 

Det er takket være min familie, mine venner, kærlighed og uanede mængder af psykologhjælp!
Tag godt imod det ❤️ #aldrigdinskyld 

Styrk, nyd og ros din krop

Jeg tror ikke sundhed handler om afsavn, straf eller selvlede. Jeg tror ikke vejen frem er at straffe dig selv i januar for de pebernødder og den gløgg du drak i december.

Desværre er det sådan for mange, men det vil jeg gerne gøre op med. 

Sundhed handler for mig om glæde. Det handler om at træffe gode valg for dig og behandle dig selv med respekt og kærlighed. 

Jeg oplever en glæde ved at komme i kontakt med min krop, ved at kunne mærke mine fødder, mine ben, min mave, min ryg, mine arme, nakke og hoved. Hele min krop. 

At være i kontakt med hele mig giver mig en følelse af grounding, en oplevelse af at være forankret i mig. Det vil jeg gerne rigtig give videre til dig. 

På mit hold i januar vil vi arbejde med tilstedeværelse, accept, styrke, mobilitet og ro. Det bliver 1,5 time med bevægelse og afspænding. 1,5 time som forhåbentlig bliver en frirum for dig. 

Der er hold træning alle fredage i januar og du bestemmer om du skal med 1 eller alle 4 gange. Det kommer til at foregå i Dansekapellet i Nordvest og koster 150kr. pr. gang.

Der er træning de følgende datoer:

  • 6/1 kl. 16-17.30
  • 13/1 kl. 16-17.30
  • 20/1 kl. 16-17.30
  • 27/1 kl. 15-16.30

Jeg glæder mig meget. 

Send en mail til qittoora@gmail.com hvis du skal med.

God dag min ven.

Hverdagssund bevægelse og glæde

Sundhed bliver ofte omtalt som en kamp, en kamp som man skal vinde. “Kampen mod kiloene”, “kampen mod sig selv”. 
Men ville det ikke være rart hvis man ikke behøvede kæmpe? 
Ofte når folk tager på eller overspiser handler det ikke om mad, men måske en oplevelse af ikke at kunne rumme det svære, det grimme og alt det vi helst ikke vil føle. Det er også ubehageligt. Men det er der jo uanset hvad. 
Man kan gå i terapi, man kan få massage, man kan mange ting. Der findes ikke noget rigtigt eller forkert. En ting der virker for mig er at komme i kontakt med kroppen. At være tilstede. I kroppen. Ikke i tankerne. At være i det der er. Smukt eller grimt. 
Sundhed handler for mig også om glæde. Jeg oplever en glæde ved at komme i kontakt med min krop, ved at kunne mærke mine fødder, mine ben, min mave, min ryg, mine arme, nakke og hoved. Hele min krop. 
At være i kontakt med hele mig giver mig en følelse af grounding, en oplevelse af at være forankret i mig. Det vil jeg gerne rigtig give videre til dig. 
På mit hold i januar vil vi arbejde med tilstedeværelse, accept, styrke, mobilitet og ro. Det bliver 1,5 time med bevægelse og afspænding. 1,5 time som forhåbentlig bliver en frirum for dig. 
Send en mail til qittoora@gmail.com hvis du skal med.
God dag min ven.

Hverdagssund bevægelse


Hverdagssund bevægelse.

 Det hedder mit nye hold og idag er der lige præcis én måned til holdet starter.

Shit jeg glæder mig! 

Holdet bliver en blanding af en psykomotoriske tilgang til bevægelse, pilates og afspænding. 

Holdet er for dig der savner nærvær i bevægelse, inspiration til daglig og overskuelig bevægelse og ikke mindst en ro. Fra hoved til krop, grounding, tilstedeværelse og succes er nogle af de ting vi kommer til at arbejde med samt styrke, mobilitet og afspænding. Holdet er for alle. 

Første gang bliver d. 06.01.17 kl. 16-17.30 i Dansekapellet i NV, og det koster 150kr. pr. gang. Skal du sikre dig en plads (folk er begyndt at booke) så send mig en mail på qittoora@gmail.com ❤️ Du kan selv vælge om du vil deltage en, to, tre eller fire fredage.

Jeg glæder mig så meget til at se dig!